3 Ocak 2022 Pazartesi

TÜRKÇE 8. SINIF 1. DÖNEM 2. YAZILI SINAV SORULARI VE CEVAPLARI

 


TÜRKÇE 8. SINIF 1. DÖNEM 2. YAZILI SINAV SORULARI VE CEVAPLARI




            (Klasik ve Test)















A) (İlk beş soruyu metne göre cevaplayınız.)

Çocuklar için yazdığını söyleyen bir yazar seçici olmak zorundadır. Çünkü çocuk edebiyatında en fazla dikkat edilmesi gereken husus anlatımın çocuklar tarafından anlaşılır olmasıdır. Çocuk anlamadığı bir yazıdan zevk almaz. Çocukların kavramları algılayış şekli oldukça farklıdır. Bu nedenle yazar çocuk dünyasını çok iyi bilmeli ve onların hangi kelimeleri daha iyi anlayabileceğini hesaplamalıdır. Çocukları iyi tanıyan bir yazar, bu alanda başarılı olur. Ben bu kitabı anlamadım bu yüzden de sevmedim, diyen bir çocuk bir yazar için en iyi eleştirmendir. Yazdıklarını çocuklara hitap edip etmediğine dikkat eden bir yazar, kılı kırk yararak seçtiği kelimeler sayesinde en çok okunanlar arasına girmeyi başaracaktır.

 

1. Metne göre çocuklar için yazan bir yazar neye dikkat etmelidir? (3P)

Anlatımın çocukların seviyesine uygun olmasına ve çocuklar tarafından anlaşılmasına dikkat etmelidir.

2. Metinde son cümledeki altı çizili söz öbeğiyle anlatılmak istenen nedir? (3P)

Anlatımında seçtiği kelimeleri çok dikkat ederek en ince ayrıntılarına kadar incelemek demektir.

3. Yukarıdaki metnin konusunu yazınız? (3P)

Çocuklara yönelik yazılar yazacak olan yazarın yazısında nelere dikkat etmesi gerektiği

 
4. Yukarıdaki metinde asıl vurgulanmak isteneni (ana fikir) yazınız? (4P)
(İlk beş soruyu metne göre cevaplayınız
Çocuklara yönelik yazılar yazacak olan yazar yazısını hazırlarken seçtiği kelimeler çocukların seviyesine, dünyalarına uygun olmalı ki çocuklar anlatılanları anlayabilsinler ve anlatılanlardan zevk alabilsinler.
5. Metinde altı çizilmiş olan kelimelerin hangi tür fiilimsi olduklarını sırasıyla yazınız? (12P)

söyleyen -> sıfat fiil

olmak -> isim fiil

anlamadığı -> sıfat fiil

algılayış -> isim fiil

edip -> zarf fiil

yararak -> zarf fiil

B) Aşağıdaki boşlukları uygun ifadelerle doldurunuz? (10P)

- Bir olayın niçin olduğu veriliyorsa bu tür cümlelere …NEDEN...  sonuç cümlesi denir.

- En az iki kelimeden oluşan eylem ve durumları karşılayan genellikle mecaz anlamlı söz öbeklerine …DEYİM.…  denir.

- Ana düşünceyi desteklemek için verilen alt düşüncelere  …YARDIMCI..  düşünce denir.

-Kanıtlanamayan kişisel görüşlerin bulunduğu cümlelere  …ÖZNEL…  cümle denilmektedir.

- Fiillerin çeşitli ekler alarak cümle içinde isim, sıfat ve zarf olarak kullanılmasına  …FİİLİMSİ …  denir.



C) Aşağıdaki deyimleri anlamlarıyla eşleştiriniz? (10P)

1. Kalbini açmak-  Duygularını, düşüncelerini söylemek

2. Çığır açmak- Kendisinden sonra izlenecek bir yöntem koymak

3. Har vurup harman savurmak- Gereksiz yere bol harcayıp tüketmek

4. Ayak diremek- Birine karşı tutumundan şaşmamak

5. Kulağına kar suyu kaçmak-Rahatını kaçıran bir haber işitmek





 D) Aşağıdaki cümlelerde yer alan söz sanatlarını yay ayraç içine yazınız. (10P)

-Küçük bir prenses olmuş benim güzel kızım.
(BENZETME)

-Dünyalara değişmem bana verdiğin mutluluğu.
(ABARTMA)

-Toprak küstü artık mahsul vermiyor insanlara.
(KİŞİLEŞTİRME)

Dolar indikçe aşağılara Türk lirasının değeri çıkıyor.
(KARŞITLIK / TEZAT)

İnsanlar artık savaşmasın, diyor dünya anlayanlara.
(KONUŞTURMA

           
         TEST SORULARI

1) Aşağıdaki cümlelerin hangisi sebep -sonuç anlamı taşımaktadır?

A) Bahçede oturmak için geldim.

B) Seninle gelirsem sevinirim.

C) Çalışmadığından dolayı düşük not almış.

D) Yağmur yağarsa yerler ıslanır.











2)    1950 yılında doğan Mustafa Bey, Ankara Haymana’da yaşamıştır. Mustafa Bey 28 yıl öğretmenlik yaptıktan sonra emekli olmuş ve torunları ile güzel vakit geçirmeye gayret göstermiştir.

Bu parçada hikâye unsurlarından hangilerine ulaşılabilir?

A)    Kişi, yer, zaman, olay

B)    Kişi, yer, zaman

C)    Kişi, yer

D)    Kişi, zaman, yer





3)    Aşağıdaki cümlelerin hangisinde isim fiil kullanılmıştır?

A)    Babam bana bakınca utandım.

B)    Çalışmayı ben de çok severim.

C)    Çalışan kişi sağlıklı yaşar.

D)    Gelirken kimseye rastlamadım.














4)    Aşağıdaki cümlelerin hangisinde adlaşmış sıfat fiil vardır?

A)    Çalışanlar öğle paydosuna çıktı.

B)    Çalışan insanlar öğle paydosuna çıktı.

C)    Çalan zili gidip susturdum.

D)    Sınavı kazanan Ali çok sevindi.











5)    Aşağıdaki metin türlerinden hangisi kişisel düşünce içerir.

A)    Makale

B)    Deneme

C)    Öykü

D)    Biyografi











6)    Aşağıdaki cümlelerin hangisinde ikileme kullanılmıştır?

A)    Benimle tartışmadan önce iyi düşün!

B)    Pazardan ıvır zıvır şeyler alacağım.

C)    Baki, sınavdan heyecanla çıktı.

D)    Sınavların heyecanıyla uyandım.













7)    Aşağıdaki deyimlerden hangisi “ Eli ayağı birbirine dolaşmak.” deyimiyle eş anlamlıdır?

A)    Gözünde tütmek

B)    Etekleri tutuşmak

C)    Ağzı kulaklarına varmak

D)    Dili tutulmak











Her şeyin anahtarı sabırdır( ) Civcivi( ) yumurtaları kuluçkaya yatırarak elde edersiniz( )yumurtaları kırarak değil( )

8. Bu cümlede boş parantezlerle belirtilen yerlere sırasıyla aşağıdaki noktalama işaretlerinden hangileri getirilmelidir?

A) (.)(;)(,) (,)        

B) (.)(,) (;)(.)

C) (,) (.) (;) (.)        

D) (.) (.) (?)(.)







9) Birbiri ardına düşen yıldırımlar mahalleyi koca bir el feneri gibi aydınlatıyordu.

Bu cümlenin öğeleri sırasıyla aşağıdakilerden hangisinde doğru verilmiştir?

A) Özne - belirtili nesne - zarf tamlayıcısı - yüklem

B) Özne - belirtisiz nesne - yüklem

C) Belirtisiz nesne - belirtili nesne - zarf tamlayıcısı - yüklem

D) Özne - yer tamlayıcısı - zarf tamlayıcısı- yüklem







10)  İnsan olarak ilk görevlerimizden biri, yalan olduğunu anladığımız düşüncelerden herkesi kurtarmaya çalışmaktır. “Ben bunun doğru olmadığını biliyorum ama toplumun da bunu anlaması için uğraşmayacağım.” diyen kişi, anladığı doğrulara layık değildir. Onun inandığı bir doğru yoktur, o yalnızca kendini düşünür. Ben bunu bilir bunu söylerim hep.

Bu metnin türü aşağıdakilerden hangisidir?


A) Makale       
   
B) Deneme

C) Biyografi           

D) Otobiyografi


11)
   I. Konser başlamadan önce gitarına akort yaptı.
   II. Bu caminin kubbeleri altı ayda tamamlandı.
  III. Köyde geceleri evin damına çıkıp göğe bakardık.
  IV. Belirli kalıba girecek bir insana benzemiyordu.

Numaralanmış cümlelerdeki altı çizili sözcüklerin anlam özellikleri aşağıdakilerden hangisinde sırasıyla verilmiştir?

A) Terim - Gerçek - Gerçek - Mecaz

B) Terim - Terim - Gerçek - Mecaz

C) Gerçek - Gerçek - Mecaz - Terim

D) Gerçek - Terim - Mecaz – Terim

13. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde yazım yanlışı yoktur?

A) Bu yıl 8. Sınıf öğrencileri Haziran ayında sınava girecek.

B) Bütün Ankara’lılar, O’nu karşılamak için yollara dökülmüştü.

C) Bu soruyu sen de mi yanlış cevapladın?

D) Örnek sorulara MEB’nın sitesinden ulaşabilirsiniz.









14) Aşağıdaki cümlelerden hangisinde      isim -fiil yoktur?

a) Onunla tanışmayı ben de istiyorum.

b) Şiir okuyuşuna herkes hayran kaldı.

c) Balık tutmak bir yetenek işidir.

d) Çalışan öğrenci derslerinde başarılı olur.

 










15) Neyi, ne zaman, niçin sorularının cevabı aşağıdaki cümlelerin hangisinde vardır?

A)Gençlikte sevdiğim zaman yaşamak ne güzeldi.

B)Shakespeare’e giden yol kahramanlarından geçiyor.

C)Ayhan elini sabahleyin dikkat etmediğinden yakmış.

D)Çocukluğumda ben de bu oyunu çok oynadım.

 






16)
Yazılı edebiyatımız 8. yüzyılda dikilen Göktürk Kitabeleri’yle başlar. Türk dilinin yazılı edebiyatının ilk örneği bu taşlardır. Bu kitabeler üç taştan oluşur. Birinci taşı Vezir Tonyukuk kendi adına diktirmiştir. İkinci taş, Bilge Kağan tarafından kardeşi Kültigin Kağan adına dikilmiştir. Üçüncü taş ise Bilge Kağan’ın ölümü üzerine onun adına dikilmiştir ve Yollug Tigin tarafından yazılmıştır.

Bu parçanın anlatım biçimi aşağıdakilerden hangisidir?

A) Betimleme       
                  
B) Öyküleme   

C) Açıklama              

D) Tartışma  

17)
 " Tiyatroya mı gitsem, sinemaya mı?"

Yukarıdaki cümlenin ifade ettiği anlam özelliği hangisidir?

A) tanım cümlesi

B) eleştiri cümlesi

C) kararsızlık cümlesi

D) olasılık cümlesi

 







18)
Aşağıdaki cümlelerin hangisinde hayıflanma duygusu vardır?

A) Keşke param varken o evi de alsaydım.

B) Keşke o evi almasaydım.

C) Bütün gün evde boş boş oturuyor.

D) Bu film çok güzelmiş.

 









19) Aşağıdaki cümlelerden hangisinde pişmanlık duygusu vardır?

A) Keşke param varken o evi de alsaydım.

B) Keşke o evi almasaydım.

C) Bütün gün evde boş boş oturuyor.

D) Bu film çok güzelmiş.











20Aşağıdaki noktalama işaretlerinden hangisi söylediği işleve uygun kullanılmamıştır?

A) (;) Ben noktalı virgülüm. Virgüllerle ayrılmış sıralı cümleleri ayırmada kullanılırım.
Örnek: Başkasının yanında gider, susar; benim yanıma gelir, konuşur.
B) (!) Benim adım ünlem işareti. Cümlelere alay, küçümseme anlamı katmak için parantez içinde kullanılırım.
 Örnek: Çok çalışkan(!) bir öğrencisin.
C) (-)Ben kısa çizgiyim. Ara sözleri ve cümleleri belirtmek için kullanılırım.
 Örnek: Küçük bir sürü -dört inekle birkaç koyun- köye giren geniş yolun  ağzında durmuştu.
D) (,) Benim adım virgül. Anlam karışıklığını gidermek için kullanılırım.Örnek: Bir bakımdan dostlarımız eksikliklerimizi, kusurlarımızı, yanlışlıklarımızı yüzümüze söyler

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder